13 tips om je aan voornemens te houden

11 januari 2018
13 tips om je aan voornemens te houden

Gezond eten, meer sporten, minder geld uitgeven, stoppen met roken en noem maar op. Ieder van ons heeft elk jaar een nieuwe of misschien zelfs hetzelfde voornemen. Maar hoe hou jij je daar aan? Hier volgen mijn tips.

Fooooooood

- Gezond eten is één van de meest voorkomende voornemens. Grootste fout die je kunt maken, is om al het "junk" food weg te gooien. Ik heb goed nieuws! Dit hoeft helemaal niet, want iedereen weet dat je na minstens een week cravings gaat hebben naar dat stukje chocolade. Dus is het aangeraden om toch wat van comfort food in huis te hebben.

- Het is beter om geleidelijk aan je eetgewoonte te veranderen. Vervang wekelijks een bepaald product of een maaltijd. Bijvoorbeeld week 1, neem je als ontbijt havermout in plaats van cornflakes, week 2 neem je snackwortels mee naar het werk of school in plaats van een koek, enz. Tegenwoordig kan je bijna alles vervangen door gezonde EN lekkere alternatieven, courgette wordt pasta, limonade veranderd in water met wat fruit en een ijsje blijft een ijsje. Af en toe mag je jezelf wel verwennen, maar overdrijf niet.

Sporty spice

- To sport? Als de helft van de wereld aan fitness doet, wilt het daarom niet zeggen dat jij dat ook moet doen! Kies een sport die je leuk vindt. Iets wat saai is of waar je je niet 100% bij op gemak voelt, ga je snel opgeven.

- Or not to sport? Heel belangrijk om te beginnen met een sport, moet je goed voor jezelf uitmaken of je écht wilt sporten en zweterig worden. Als je gewoonweg wat meer wilt bewegen, koop jezelf een puppy of zoek een boyfriend. Of ga shoppen! Daar verlies je ook heel wat calorieën mee. 

#goals

- Maak een overzichtslijstje voor alle doelen die jij wilt bereiken tijdens het jaar. Eerst stoppen met roken, dan beginnen lopen.

- Voorzie een korte en een lange termijn plan. Vergeet niet om wat spelingsruimte in te calculeren. Je kunt niet trainen voor een marathon als er 1,5 meter sneeuw ligt, toch?

Money money money

- Sparen. Hoe doe je dat? Zet op het einde van de week of maand een bepaalde som dat je kunt missen op je spaarrekening. Bijvoorbeeld die 10 euro die je normaal aan een dure cocktail uitgeeft, steek je in de spaarpot.

- Geef jezelf een reden om te sparen. Het bezorgt jou meer motivatie om minder te spenderen en jij kijkt er ook naar uit tot het zover is. Ik spaar nu voor een reis naar NYC en de toekomstige forever house met Axel.

- Geef het niet onmiddellijk uit, spaar nog wat extra. Het is leuk om wat leftovers te hebben en een begin voor een nieuw spaardoel.

Organisatie of beter plannen

- Koop een leuke en voor jou een overzichtelijke agenda. Of maak er zelf één.

- Noteer alle afspraken die er al gemaakt zijn. Vergeet ook niet de meest voorkomende zaken neer te schrijven, zoals wanneer je moet gaan werken. Een dubbelboeking is snel gemaakt en wat dan, heh?

- Plan op het einde of in het begin van de week de komende week in wanneer je gaat sporten, me-time, een belangrijke meeting of date, boodschappen doen, werken en noem maar op. Hou rekening met de tijd die je spendeert door jezelf te verplaatsen.

- Een extra tip, werk met kleur! Ik vind het persoonlijk overzichtelijk om met verschillende kleurtjes te werken. Voor werk en school gebruik ik een zwarte pen, voor vrije tijd gebeurtenissen een blauwe, sport zet ik in het bruin en belangrijke afspraken in het rood of roze (duh). En het helpt!

Wil je nog extra tips? Shoot! Of heb je zelf toffe tips? Share!

Poka Poka

Laat een berichtje achter!

Zit je met een vraag of heb je een leuke opmerking over deze blogpost, Laat dan een berichtje achter via onderstaand formulier! Als je een iets persoonlijkere vraag wil stellen, mag je altijd mailen naar info@dekleinstedingen.be

Terug naar het artikeloverzicht